Bruk av Millum Procurement hos «Utvalgte Spisesteder»
Vi satte oss ned med en av medlemmene i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, Morten Laupstad som er daglig leder for «Utvalgte Spisesteder», for en prat om hvordan de bruker Millum Procurement og Menybanken.

Morten har vært daglig leder siden august 2018 og er travelt opptatt med å drive og forbedre «Utvalgte Spisesteder».
- Det går i hundre hele tiden. Jeg har både det operative ansvaret, og matfaglige ansvaret, for våre 25 lokasjoner. I tillegg vil jeg veldig gjerne fremheve at vi nå er på jakt etter nye lokasjoner i Midt-Norge og Nord-Norge, forteller Laupstad.
«Utvalgte Spisesteder» har vært medlem av NHO Reiseliv Innkjøpskjeden siden de startet opp i 2012 og er både flittige og lojale brukere av innkjøpsportalen.
- Jeg er veldig stolt av at vi har opp imot 95% kjøpsdekning via innkjøpsportalen Horecainnkjøp. I tillegg bruker vi en rekke av de innebygde modulene. Spesielt Menybanken er helt avgjørende for oss. Dette er vår hub, hvor alle oppskrifter og kalkyler ligger.
Skaper struktur og utfyller krav
Vi spurte Morten hva som er det beste med Millum Procurement.
- La meg oppsummere det med at det dekker alle behov vi har i hverdagen for strukturerte innkjøp. Du har alle kjøp samlet på ett sted. Det er helt avgjørende for kjededriften hos oss. I tillegg er det en enkel og brukervennlig løsning, noe som gjør at alle kan bruke den. Ett siste viktig punkt for oss, som ikke mange tenker over daglig, er at det aldri er noe nedetid. Det fungerer når vi trenger at det skal fungere, sier han.
Er det andre ting du ser ved portalen som er viktig, men ikke alle tenker over?
- Jeg vil fremheve at det er en flott kanal for deling av informasjon. Både informasjon fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden om organisasjonsfordeler og nyheter, men også hvor enkelt det er å dele ting internt i vår kjede. Ett trykk så kan alle våre kjøkken få tilgang til samme oppskrift og kalkyle. Det letter hverdagen min, forteller Laupstad.
Nytt design skaper mer bruk
De siste to årene har Millum Procurement gjennomgått en omfattende overhaling med nytt design, brukergrensesnitt og nye funksjoner. Morten kan fortelle at de absolutt er positive til endringene.
- Det er jo en helt annen verden for brukerne. Look and feel har en veldig stor betydning for brukerne i dag. Det er riktig og viktig at portalen blir fornyet. Nå ser både Millum Procurement og Menybanken mye bedre ut. Det har blitt veldig godt mottatt. Jeg er ekstra fornøyd med tilpasningene i kalkylemodulen. Nå gir kalkylen enda bedre treffsikkerhet og det er veldig bra, forteller Laupstad fornøyd.
Vil anbefale bruk av Millum Procurement til alle
- Jeg vil absolutt anbefale alle å både bli medlem av NHO Reiseliv Innkjøpskjeden og ta i bruk fordelene gjennom Millum Procurement. Det er en befrielse å samle alle kjøp og leverandører på ett sted. Det sparer oss for masse tid og det eliminerer mulighetene for feilbestilling.
Laupstad avslutter praten med en oppsummering av hva «Utvalgte Spisesteder» får ut av bruken.
- Effektivitet, tidsbesparende, det er helt uvurderlig for oss som kjede.