Innkjøpssystemet som gir Radisson bedre kontroll og økt effektivitet på tvers av Skandinavia
Etter mange års suksess med innkjøpssystemet Millum i Norge, besluttet hotellkjeden Radisson å implementere systemet på alle sine hoteller i Skandinavia. Fordelene med et felles innkjøpssystem på tvers av de skandinaviske landene inkluderer økt kontroll, mer effektive prosesser og mer økonomiske innkjøp over landegrensene.

Økt kontroll over innkjøpene
Med hele 39 hoteller i Skandinavia er det mye som skal handles inn for Radisson-kjeden hver eneste dag. Med store innkjøpsvolumer følger utfordringer med å opprettholde kontroll.
Med et effektivt tverrskandinavisk innkjøpssystem, skreddersydd for hotell, restaurant og kantine, blir dette mye enklere. Et innkjøpssystem som samler alle leverandøravtaler på ett sted med én enkel innlogging, gir bedre muligheter for sentralisert kontroll. Dette gjør det mulig å sammenligne innkjøp mellom landene og utvikle en helhetlig innkjøpsstrategi for hele regionen.
Ved å sikre at alle hoteller følger de samme standarder og retningslinjer for innkjøp kan Radisson også enklere sikre konsistens i produkter og tjenester de tilbyr gjestene, uavhengig av hvor i Skandinavia det er. Dette vil skape en mer enhetlig merkevareopplevelse og kan øke kundetilfredshet og lojalitet for hotellkjeden.
Effektivisering av innkjøpsprosessen
Et felles innkjøpssystem kan effektivisere innkjøpsprosessen i hele Skandinavia. Ved å inngå sentraliserte innkjøpsavtaler slipper hvert enkelt hotell å bruke tid og ressurser på forhandling av avtaler. Samtidig reduserer automatisering av rutineoppgaver som bestillinger, godkjenninger og fakturabehandling administrativt arbeid og risikoen for feil. Dette sparer store mengder tid og gir de ansatte muligheten til å fokusere på mer givende oppgaver.
Økonomiske fordeler
Den økte kontrollen og effektiviteten i innkjøpsprosessen fører til økonomiske besparelser, samt at bedre oversikt og data gir forbedret logistikk, som igjen reduserer lagerkostnader og redusere svinn.
I tillegg gjør tilgangen til konsolidert data om alle innkjøp og leverandører det lettere for Radisson å identifisere områder hvor de kan forhandle bedre avtaler og priser.
Muligheten for å kunne konsolidere bestillingene og gjøre større volumbestillinger gir også hotellkjeden bedre forhandlingskraft og kan føre til lavere priser eller rabatter.
Så må vi ikke glemme at redusert administrativt arbeid også betyr reduserte administrasjonskostnader.
Andre fordeler med et tverrskandinavisk innkjøpssystem
En av hovedårsakene til at Radisson valgte å implementere Millums innkjøpssystem på alle sine hoteller i Skandinavia, var at systemet enkelt kunne integreres med deres globale ERP-system, SAP. Millum demonstrerte denne integrasjonen i et vellykket pilotprosjekt med hotellkjeden. At innkjøpssystemet kunne kobles til ERP-systemet, som brukes på alle Radissons hoteller, var en betydelig fordel.
Et felles innkjøpssystem for alle hoteller i disse tre landene, er lettere å vedlikeholde og reduserer kompleksiteten og behovet for opplæring av ansatte i forskjellige systemer. Et felles innkjøpssystem bidrar, kort oppsummert til en mer effektiv og lønnsom bedrift.