Digitale rutiner og flyt hos Eurest Nydalen
Karim Bouhadoun er kjøkkensjef på Eurest sin kantine i Nydalen og ble for to måneder siden kåret til «Årets Gressnett-bruker» hos Eurest. Han har fått sving på sitt kjøkken gjennom gode rutiner fra Eurest og menybanken fra Millum.
Jeg er avhengig av Millum Procurement og spesielt menybanken. KjøkkensjefKarim Bouhadoun
Han har lang erfaring fra kjøkkenet, både som restauranteier og som kantinesjef hos Eurest. De fire siste årene har han drevet kantinen til Eurest i Nydalen.
Å ha menybanken er både en befrielse i hverdagen og en farlig hvilepute. Jeg er helt avhenging av den for å komme igjennom arbeidsdagene. Det ville vært krise for meg om systemet hadde vært nede til tider.Karim
Bruken av Millum Procurement og den innebygde modulen menybank er viktig hos Eurest. Karim forteller at han får tilsendt 4-ukers menyer fra sentralt hold. Deretter setter han seg ned og bestiller varer utifra hvilke retter han av erfaring vet er mest populære.
Det er fantastisk enkelt at menybanken regner ut alt jeg må bestille automatisk. Noen retter vet jeg ikke selger så godt, mens andre selger bedre. Da bare justerer jeg mengden i menybank og vet med en gang hvor mye av hver vare jeg må bestille. Det sparer meg for mye tid både i planleggingen og bestillingen
Karim er veldig fornøyd med de digitale løsningene han har tilgjengelig og mener disse gjør arbeidsdagen hans både enklere og bedre.
Med dagens moderne menyer er det ikke lett å holde kontroll uten de gode verktøyene til Millum. Du må rett og slett ha verktøyene som tar seg av planlegging og innkjøp – slik at du kan fokusere på å lage mat. Jeg bruker menybank til å ha orden på menyer og oppskrifter
En annen fordel med å bruke Millum Procurement er at jeg får rett pris på alle varer hver gang. På den måten har jeg alltid full kontroll. Jeg vil rett og slett takke Eurest for at de har valgt et så godt verktøy til oss og Millum for at dere utvikler det.
Bruker verktøyene for å redusere matsvinn
For Karim starter arbeidet med å redusere matsvinn allerede når han logger seg inn i innkjøpsportalen. Han kan fortelle at han logger seg inn en gang i uken for å gjøre bestillingene.
Selve menyene får jeg fra Eurest. Deretter er jeg inne i menybanken og justerer mengden av hver rett utifra salgserfaring. Jeg bruker omtrent 90 minutter på å bestille mat for hele uken. Totalt er det syv retter hver dag og fem serveringsdager, til sammen 35 retter som jeg bestiller i løpet av 90 minutter.
Karim forklarer at de vanligvis har 700 gjester hver dag. Han har brukt mye tid på å innarbeide tiltakene mot matsvinn hos sine gjester.
Jeg vet omtrent hvilke retter våre gjester liker og hvor mye mat som må tilberedes hver dag. Så jeg beregner mengden utifra gjestenes smak. I tillegg er vi nøye på å lage små mengder av alt, slik at vi aldri sitter igjen med for mye mat. Gjestene vet at er det tomt for ett suppealternativ, så er det igjen av suppealternativ nummer to. På den måten jobber både ansatte og gjester sammen om å redusere matsvinnet.
De har også innført en egen variant av «Too Good To Go», hvor dagens rester selges til en meget redusert pris.
Det er jo strålende. På den måten får vi solgt ut rester vi vanligvis måtte bokført som svinn og kastet.
Viktig å ha en «feeling» på varebeholdningen
Det er som oftest Karim selv som tar imot varene når de kommer. For han er det en viktig del av arbeidsprosessen og gir en fin «feeling» på lagerstatusen.
Det er veldig viktig for meg å være «hands on» med varene. Det gir meg en mulighet til å følge med på lagerbeholdningen. I tillegg er det jo godt å være litt til nytte blant alle disse flinke kokkene.
Han påpeker at de har varetelling hver måned, men ved å selv bære inn alle varene og flere ganger i løpet av dagen være nede på lageret for å hente varer, får han en god oversikt over hva de har og hva som må bestilles.
Det gjør jo bestillingene enklere, samtidig som jeg får større kontroll over lagerstatusen vår. Det er viktig å aldri kjøpe mer enn du trenger om du skal nå målene om mindre matsvinn. avslutter Karim Bouhadoun