Hopp til hovedinnhold

Bærekraft i offentlige anskaffelser

Stadig flere oppdragsgivere stiller strengere krav til sine leverandører om å gjøre mer bærekraftige innkjøp av mat og drikke. Dette skjer både av etiske årsaker, og fordi loven stiller konkrete krav til oppdragsgiverne. Millum leverer allerede et innkjøpssystem som legger til rette for bærekraftige valg og innkjøp i den private storhusholdningsbransjen. Vi ønsker å gjøre det samme for offentlig sektor.

Av: Mathilde Jelen Danielsen 04.05.2022 13:20

iStock-1066923346

Innkjøpssystemets rolle for bærekraftige valg

Det er flere måter et innkjøpssystem kan tilrettelegge for bærekraftige innkjøp på.  Selv om systemet har som hovedoppgave å fasilitere handel som en nøytral part, uavhengig av hvilke avtaler som gjøres mellom innkjøpere og leverandører, kan det i tillegg tilrettelegge for en mer bærekraftig drift. Dette gjennom å levere funksjoner som forenkler rutiner og ved å levere informasjon som gjør det enklere å ta bærekraftige valg. 

Anskaffelsesloven (§5) underbygger behovet for et innkjøpssystem som ivaretar miljø; «Statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant.»

Merking av innkjøpsvarer

Ett av tiltakene som er viktige når man vil oppnå grønnere innkjøp er å ha gode merkinger i innkjøpssystemet. I DFØs (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) kriterieveiviser er merking nevnt som et av hovedkriteriene for grønnere anskaffelser. I storhusholdningsbransjen gjelder dette blant annet på engangsemballasje. Ved bruk av Millums systemer kan leverandører enkelt legge til aktuelle merkinger, slik at innkjøper kan filtrere og velge ut ifra disse. 

Leverandører kan også berike sine varekataloger med annen tilleggsinformasjon om produktet. Dette kan gjøres både sentralt og lokalt, slik at det kan distribueres til alle storkjøkken innenfor et konsern.  

Beregning av matsvinn og CO2-beregning 

I tillegg til merking løfter DFØ redusering av matsvinn som en nødvendighet for en mer klimavennlig bransje. Her skriver de: «Å redusere matsvinn er det viktigste klimatiltaket oppdragsgiver kan gjøre. Over 80 % av klimafotavtrykket til mat skjer i produksjonsfasen. Ved å redusere matsvinn, reduseres fotavtrykket fra alle matvarene.»

Millum leverer en egen funksjon for beregning av matsvinn. Funksjonen gir kjøkkenansatte mulighet til å registrere matsvinn fortløpende, på alle enheter de bruker på kjøkkenet. De kan registrere matsvinn totalt eller på inntil fem områder, og rapportere på dette. Funksjonaliteten gjør at de som driver kjøkkenet har større kontroll over matsvinnet, og enklere ser hvilke områder som må forbedres. Funksjonen har vært testet av flere store hotell- og kantinekjeder, og blir nå tatt i bruk på fast basis av flere. 

Millum leverer også en funksjon for beregning av CO2-avtrykk på matvarer. Denne skal gjøre det enkelt å planlegge menyer med oppskrifter som har så lavt klimaavtrykk som mulig. 

Lokale leverandører 

At innkjøpere i større grad kjøper lokale og sesongbaserte matvarer er også et viktig tiltak, noe blant annet forskingsprosjektet «Kjøp bærekraftig» poengterer. Forskere fra DFØ, OsloMet og UiO skal hjelpe offentlige organisasjoner med å kjøpe mat og cateringtjenester mer bærekraftig. 

Selv om Millum ikke har noen innvirkning på oppdragsgivernes valg av leverandør, tilbyr vi en salgskanal for små leverandører, som kanskje ikke hadde hatt denne muligheten ellers. På denne måten stiller de like sterkt som alle andre leverandører når det kommer til innkjøpssystem. 

Alt dette er eksempler på hvordan et innkjøpssystem kan spille en viktig rolle for miljøkravene til innkjøperne. 

Prosessene i det offentlige er lange, men Millum håper at beslutningstakerne snart går tomme for argumenter for ikke å bruke et innkjøpssystem som bidrar til både bærekraftig og lønnsom drift.