Hopp til hovedinnhold

Offentlig sykehus sparer flere hundre tusen med innkjøpssystem

For et par måneder siden skrev Helse Nord-Trøndelag om et vellykket pilotprosjekt på Sykehuset Namsos. Prosjektet gikk ut på at serveringsstedet på sykehuset tok i bruk teknologi i form av et innkjøpssystem. Kjøkkenet anslår at portalen kan spare dem for flere hundre tusen kroner på innkjøp i året, og resultatet er overførbart til storkjøkken i andre offentlige sektorer; barnehager, skoler og fengsler.

Av: Mathilde Jelen Danielsen 08.02.2022 12:30

iStock-500868331

Bedre innkjøpspriser

Sykehuset Namsos merket fort effekten av å bruke portalen. De har særlig erfart fordelen av å ha tilgang til fremforhandlede priser hos sine leverandører. Det kan nemlig være stor forskjell på avtalepriser og prisen de betaler. Forskjellen er faktisk så stor, at kjøkkenet ved Namsos anslår at de kan spare flere hundre tusen i året, på å bruke teknologi fra Millum. 

I tillegg ser sykehuset at det er tidsbesparende å ha alle varene samlet på ett sted, i stedet for å handle litt og litt fra de ulike leverandørene. 

Innkjøpssystem spesielt utviklet for storhusholdning

Millum har spesialisert seg på serveringsbransjen og har bygget opp en unik innsikt om hvordan det er å drive et storkjøkken, og være deres leverandør. IT-selskapet utvikler nye funksjoner basert på brukernes tilbakemeldinger, og inviterer dem ofte inn på workshops. På den måten får de som jobber i bransjen ønskene sine oppfylt - og en enklere hverdag. 

Krav til bærekraftig restaurantdrift

Det settes stadig flere krav til storhusholdning om å gjøre bærekraftige valg. At matbransjen har stor innflytelse på miljøet og at restaurantene skal ta sin del av ansvaret, er både viktig og riktig. 

Innkjøpsportalen som sykehuset fikk teste, har flere funksjoner som bidrar til at man lettere kan drive bærekraftige kjøkken. Enklere menyplanlegging, varetelling, CO2-kalkulator og registrering av matsvinn er noen av funksjonene som sørger for at dette aspektet blir ivaretatt. 

Fordel for både innkjøpere og leverandører

Bruk av Millums teknologi skal være en fordel for både innkjøpere og leverandører. Innkjøpere skal alltid finne varene de trenger, til rett pris, og kunne gjøre bestillinger sømløst. Leverandører på sin side, får samlet varer og kataloger på ett sted, og et tilkoblingspunkt mot alle kunder. 

Portal for alle storkjøkken - både privat og offentlig sektor

For at et serveringssted skal drive effektivt, lønnsomt og bærekraftig er det mye som spiller inn. Man er avhengig av flere faktorer, som for eksempel gode priser, tilgjengelige varer, enkel menyplanlegging, rask varetelling og at matsvinn holdes nede. Dette gjelder både offentlige og private serveringssteder, store som små. 

Samlet kan man si at pilotprosjektet viste restauranten på Namsos Sykehus hvordan de kan spare tid, penger og miljøet. Og at dette er overførbart til andre storkjøkken.