Hopp til hovedinnhold

6 funksjoner som gjør innkjøp til storhusholdningen enklere og billigere

Å foreta innkjøp er en viktig del av hotell- og restaurantdrift, men det er mange andre ting man må ta hensyn til før man kommer så langt som til varebestillingen. Med Millum får du et innkjøpssystem, så vel som en rekke andre verktøy som trengs for å drive et effektivt storkjøkken.

Av: Una Tingvik Haave 23.05.2023 10:58

Kvinnelig kokk og servitør med ipad og kalkulator

Beregn CO2-avtrykket på maten med CO2-kalkulator

Bærekraft har lenge vært et viktig tema i storhusholdningsbransjen. De fleste hotell og restauranter har derfor i dag satt sine egne bærekraftsmål som de jobber mot. For å oppnå disse er det først og fremst nødvendig å være bevisst på eget klimaavtrykk.

Da Millum forstod hvor viktig det var for aktører i bransjen å få oversikt over eget klimaavtrykk utviklet de en CO2-kalkulator, med data fra RISE som gir oversikt over CO2-avtrykket i en meny, per porsjon og på varelinjenivå. Nivåskalaen som brukes har nivåene grønt, gult, oransje og rødt, som vises som et bladikon – hvor grønt er best og rødt er verst for miljøet. Med dette hjelpemiddelet blir det enkelt for kokkene å sammenligne avtrykket på forskjellige retter og menyer, og dermed kunne ta informerte valg.

Vi håper at systemet basert på fargegradering vil være en god løsning for brukerne. For oss handler det om å kunne formidle hvilket klimaavtrykk hver rett har på en enkel måte. Slik kan vi tydeliggjøre hva «grønnere» valg i en rett kan utgjøre.

Bjørn Anskau
Bjørn Anskau

Daglig leder i Millum

 

Reduser matsvinnet ved å lære om hvor man har matsvinn

Et annet bærekraftsmål som mange bedrifter innen storhusholdning har, er å redusere matsvinn. Dette var også sterkt etterspurt av Millums innkjøpskunder, og var grunnen til at selskapet valgte å utvikle en funksjon som gjør det enkelt for restaurantarbeidere å registrere matsvinn. Her kan man lære om hva slags type og hvor man har mest matsvinn, og så kunne gjøre noe med det. Med mulighet til å registrere matsvinn i samme system som man bruker til oppgaver som varebestilling, blir det mer effektivt å jobbe mot dette bærekraftsmålet.

 

Planlegg og merk menyer med riktig informasjon om allergen- og næringsinnhold

I tillegg til å jobbe mot bærekraftsmål er det en rekke andre oppgaver og krav som må gjennomføres på et storkjøkken. I Millums Menybank kan kokker enkelt lage oppskrifter og menyer, som må merkes med riktig allergen- og næringsinnhold. Her kan de også lage menyplaner for flere dager, uker eller en måned av gangen. Når man skal bestille varene går det an å ta ut bestillingsforslag, basert på antall man skal servere av hver rett, eller basert på tidligere bestillinger.

I mat- og drikkeindustrien er det også mer viktig enn noensinne å ha kontroll på næringsinnhold, allergener og E-%. I Menybank får man tilgang til Matinfo, hvor man kan hente detaljert informasjon om næringsinnhold og allergener i produkter, for så å enkelt kunne merke oppskrifter med riktige opplysninger.

Det er et viktig verktøy. Der kan vi legge inn hvor mange porsjoner som skal tilberedes, få oversikt over allergener og få en kalkyle og handleliste ut fra dette. Det betyr at vi gjør langt mer nøyaktige innkjøp til hver enkelt rett. Til sammen utgjør dette en stor reduksjon i både matsvinn- og i kostnader.

Pål Semb-Johansson

Administrerende direktør i Nores

 

Utfør varetelling raskt og enkelt med modul for varetelling (inkl. varetellingsapp)

På storkjøkkenet går det ikke an å unngå varetelling, og som de fleste som arbeider innen dette området vet, så er dette en langtrukket og kjedelig jobb. Millum ønsket også å gjøre denne jobben raskere og enklere for sine kunder, og har derfor integrert en modul for varetelling i systemet.

For våre kunder er varetellingsmodulen en "game changer". Vi gjennomførte en workshop på utvikling, og her var ønskene om ny funksjonalitet og prioriteringer veldig tydelige. Jeg tror alle som deltok kjenner igjen funksjonaliteten i den nye modulen.

Bjørn Anskau

I senere tid har Millum også lansert en varetellingsapp for IOS og Android. Det kan ofte være beleilig å telle på telefonen, da man ikke alltid har pc lett tilgjengelig når man skal telle varer. Appen gjør det både mulig å telle offline, telle på en felles varetelling, samt delegere en varetelling til en annen bruker.

 

Få bedre leverandørstyring med alle leverandører i ett system

Når man skal foreta innkjøp kan det ofte være vanskelig å ha oversikt over alle leverandører. Med et innkjøpssystem derimot, blir dette problemet borte. I systemet får du alle dine leverandører samlet på ett sted med én innlogging. Du får oversikt over alle dine avtaler og priser som har blitt fremforhandlet av din kjede eller medlemsorganisasjon.

Det er viktig å bemerke at med Millum får du ikke bare oversikt over dine leverandører, du kan også få oversikt over hele leverandørkjeden. Med stadig økende fokus på bærekraft og samfunnsansvar har flere og flere restauranter behov for dette. De ønsker å ha oversikt over både miljømessige og etiske aspekter i hele leverandørkjeden. Factlines, som er Millums samarbeidspartner tilbyr et verktøy som innkjøpere kan bruke for å sikre at deres leverandører oppfyller krav til bærekraft og samfunnsansvar.

 

Forbedre fakturaflyten ved innkjøp til storhusholdning

Som med alle leverandører kan det være vanskelig å holde styr på alle fakturaer som skal konteres riktig og betales på forfall. Ved fakturaintegrasjoner tilpasset en bedrifts eget fakturagodkjenningssystem, formidler Millum alle innkommende fakturaer beriket med data som konterings- og mottakerinformasjon, videre til riktig sted.