Hopp til hovedinnhold

Norsk IT-selskap vil bli størst i Norden

Hvert år bestiller norske hoteller, restauranter og kantiner varer for titalls milliarder kroner. Handelsvolumet vokser, og dette til tross for at bransjen har vært hardt rammet de to siste årene.

Av: Mathilde Jelen Danielsen 31.08.2022 19:48

Utsnitt

På serveringssteder i hele landet kjøpes det inn paller med uniformer, såper, bestikk, pasta, tomat, brød og champagne – ja, alt som er nødvendig for å ta imot sultne frokost-, lunsj-, og middagsgjester. Varene som bestilles kommer fra alle mulige produsenter og grossister, som igjen leveres av ulike leverandører. Logistikken bak er kompleks, og innkjøpssystemet som brukes er avgjørende for at handelen skal fungere for alle parter. 

Det var (nesten) dette en gruppe IT-gründere forutså for 20 år siden. De så at det manglet et system som håndterte handelen mellom innkjøper og leverandør i hotell- og restaurantbransjen. I dag driver de Millum, som er Norges største innkjøpssystem for hotell, restaurant og kantine. 

Spesialtilpasset for hotell, restaurant og kantine

Det er ingen grunn til å tro at markedet utenfor Norge ikke har behov for samme tjenester som her hjemme. Vi vet at de har det. Vi vet også at ingen, hverken i Sverige, Danmark eller Finland tilbyr et like velfungerende innkjøpssystem som er spesialisert for denne bransjen. Konkurrentene våre er enten store, generiske innkjøpsløsninger uten spesialtilpasninger, eller nyetablerte selskaper uten samme, solide teknologi eller kunnskap om bransjen i bunn..

Bjørn Anskau

Daglig leder

Millum er allerede etablert i Sverige, med kunder som medlemsorganisasjonen Nores, og Norlandia, Radisson og Nordic Choice Hotels. Før pandemien hadde Millum også akkurat etablert seg i Danmark, med Radisson-hotellene som deres første, danske kunde. Det siste året har IT-bedriften merket at interessen fra både nye danske og svenske aktører, i tillegg til andre land, har økt betydelig. Flere beslutningstakere har tatt kontakt og er interessert i å høre mer om hva Millum har å tilby. 

Det er selvfølgelig gledelig at bransjen begynner å få øynene opp for oss internasjonalt - og en mulighet vi ønsker velkommen. Vi tror det er en stor fordel at vi har så lang fartstid, et bunnsolid system og at vi er spesialutviklet for akkurat disse brukerne. Det gjør at vi kan tilby mange funksjoner som bransjen trenger, og ikke bare være et rent innkjøpssystem.

Noen av funksjonene han sikter til er blant annet CO2-beregning, enkel registrering av matsvinn, menyplanlegging og varetelling på tvers av serveringssteder i samme kjede og samlede oppskrifter. Dette er funksjoner som er utarbeidet spesielt for de som jobber på hotell, restaurant og kantine, basert på deres behov.  

Bindeledd i bransjen

I tillegg til innkjøpssystemet leverer Millum også den åpne databasen for næringsinnhold, Matinfo.no, og samarbeider tett med Factlines; et selskap som jobber for å sikre forsvarlige leverandørkjeder. 

Under pandemien var Millum blant de første IT-bedriftene som fikk støtte fra Innovasjon Norge, noe som bekrefter deres posisjon som en viktig bidragsyter i flere ledd av norsk næringsliv. 

Vi har opparbeidet oss en viktig rolle i Norges serveringsbransje, som et nøytralt bindeledd og en tilrettelegger. Jeg tviler ikke på at vi har alle forutsetninger for å bli Nordens største innkjøpssystem for hotell, restaurant og kantine i løpet av de neste fem årene