Hopp til hovedinnhold

Millum Procurement Next er lansert!

Etter mange måneders hardt arbeid har vi nå rullet ut vår nye versjon av Millum Procurement. Oppgraderingen av innkjøpsportalen er det største teknologiske løftet Millum har gjennomført og har involvert alle avdelingene.

Av: Sofie Vatle 03.10.2017 10:59

millum

Ikke alt gikk etter planen og vi opplevde noen barnesykdommer vi gjerne skulle vært foruten. Men de av oss som har arbeidet innenfor IT noen år, vet at teknologiske løsninger ofte er betydelig mer kompliserte enn hva man kan forestille seg. Vi utførte en pilotperiode gjennom sommeren sammen med Fazer og avdekket en del ting som ble rettet før selve oppgraderingen. Dessverre er det ikke alltid mulig å forutse hvordan brukermønstret til 10 000 brukere vil påvirke systemet.

Vi måtte gå noen ekstra runder men nå kan vi endelig klappe oss selv på skulderen og si at alle våre kunder nå er over på ny teknologi. Vi tror vi nå er ferdige med barnesykdommene og at brukerne kan få full glede av vår nye teknologiske løsning.

Løftes inn i 2017

For brukerne vil den største forandringen være et helt nytt grensesnitt i portalen. Men de største endringene har skjedd på baksiden av systemet, hvor vi har bygget en helt ny plattform og tatt i bruk ny teknologi. Disse endringene gjør løsningen mer robust og fleksibel for fremtiden.

Blant tingene som er nytt er helt nytt design, nytt brukergrensesnitt for varelister, varesøk, ordreoversikt, nyheter og handlelister.

For brukerne vil det være et fantastisk løft å ta i bruk vår nye portal. Brukergrensesnittet har blitt mye mer oversiktlig og moderne. Vi er klar over at store omveltninger vil kunne by på utfordringer for noen, men vi er sikker på at alle våre brukere på lang sikt vil være mer fornøyd med det nye brukergrensesnittet

Bjørn Anskau

Daglig leder

Hektiske måneder før lansering

Å oppgradere 16 innkjøpsportaler krever en stor samhandling fra flere avdelinger internt. Utviklingsavdelingen har jobbet fulltid med utviklingen i hele 2017. Salgsavdelingen og markedsavdelingen har holdt en tett dialog med alle kundene, slik at de hele tiden har vært oppdatert på utviklingen og fått viktig informasjon fortløpende.

Å lytte til og informere så mange kunder med forskjellige ønsker og behov er en balansekunst som krever at man har mange baller i luften samtidig. Vi er utrolig takknemlige for at Fazer deltok som pilotkunde fra starten av juni. Vi lærte mye fra lanseringen og deres tilbakemeldinger har hjulpet oss videre.

Tett samarbeid med kundene

Det viktigste for Millum er at innkjøpsportalen dekker behovene hos kunden, derfor har det i alle år foregått en dialog med kundene rundt nye funksjoner i portalen. Men nå som alt skulle bli nytt, var det nødvendig å få inn nøkkelpersonene hos kjøperne for å kartlegge kortsiktige- og langsiktige utfordringer

Vi har jobbet veldig hardt for å utvikle fremtidens innkjøpsportal i samarbeid med våre kunder. Vi har gjennomført flere workshops for å høre hva de mener må forbedres og hvordan de ønsker at løsningen skal fungere i fremtiden.