Hopp til hovedinnhold

Øker fokuset på samfunnsansvar i bransjen

Bærekraft og samfunnsansvar er blant buzz-ordene i 2020. Derfor har Millum som en av de ledende aktørene innen storhusholdningsbransjen tatt grep for å flytte fokuset mot samfunnsansvar både hos kjøpere og leverandører.

Av: Sofie Vatle 02.11.2020 09:36

DSC_1387

Vi tror at samfunnsansvar er viktig for alle aktører. Som det nøytrale bindeleddet er det viktig for oss å legge til rette for en grønnere handel.

Bjørn Anskau

Daglig leder

Følger etter FN

Som alle andre omstillinger startet prosessen internt. Det ble satt ned interne arbeidsgrupper for å utarbeide klimamål og samarbeid med eksterne partnere og Millum meldte seg inn i FN Global Compact.

Dette forumet representerer allerede mange ulike bransjer i Norge, og vi ser flere fordeler ved å være tilstede her. Gjennom deltagelsen ønsker vi å styrke vårt engasjement og nyte godt av kompetansen som finnes i nettverket.

Millums ambisjon når det gjelder samfunnsansvar og bærekraft er ikke begrenset til å ta ansvar i eget hus. 

Mange av deltakerne i Global Compact er små og mellomstore bedrifter som oss. Vår strategi fremover stiller selvsagt krav til oss internt, men vi ser at der vi kan ha størst effekt er ute hos våre kunder. Lykkes vi med å utvikle løsninger og tjenester som forenkler våre kunders arbeid med bærekraftsmålene de selv har valgt ut, vil effekten av tiltakene øke i takt med hvor mange som tar i bruk løsningene.

Offensiv på flere fronter

For å styrke fokuset på samfunnsansvar for både kjøper- og leverandørsiden var Millum i fjor på jakt etter samarbeidspartnere som kunne tilby verdi til våre kunder. Valget falt på Factlines, RISE og Klimato, som på hver sin måte tilbyr kundene noe Millum ikke hadde kompetanse på.

Factlines arbeider for å ansvarliggjøre leverandørene og hjelpe dem å formidle samfunnsansvar direkte til sine kunder. RISE og Klimato hjelper alle typer restauranter å bergne klimaavtrykket på maten de serverer, og har i samarbeid med Millum utviklet en CO2-kalkulator, som gjør det mulig for kunder å beregne klimaavtrykket på retter og menyer.

Det er spennende å se hva vi kan få til i samarbeid med dedikerte og dyktige samarbeidspartnere. Vi tror at vi må ta til oss nye tanker om vi skal klare å drive storhusholdningsbransjen mot en mer bærekraftig fremtid.

Endringer kan skje når de største er med

De siste årene har det skjedd en endring i bevisstheten hos innkjøper, leverandør og forbruker når det kommer til hvilke krav vi stiller til maten vi spiser. Skal det utgjøre en forskjell for planeten er man nødt til å få med de store aktørene i bransjen.

Derfor har Millum tatt iniativ i samarbeid med Matprisen om å inkludere storhusholdningsbransjen i diskusjonen. Gjennom vårt sponsorat av Matprisen har vi fått opprettet en ny pris, "Årets storkjøkken" som retter seg inn mot de store entitene i bransjen.

[quote text="Skal vi få med alle på et grønt skifte, må forbrukerne stille krav og utfordre de store aktørene innen mat og drikke. Store ord og gode holdninger har ingen nytte hvis man ikke følger opp med konkrete handlinger. Derfor er det viktig at det grønne skiftet kommer lengre enn nisjerestauranter i hovedstaden."/