Reduserer matsvinnet fra nord til sør
Bærekraft og matsvinn er i vinden og stadig flere av de store innkjøpskjedene i storhusholdningsmarkedet stiller seg det samme spørsmålet; «Hvordan kan vi begrense svinn og drive mer bærekraftig?».
Innkjøpsorganisasjonen Nores har tatt store grep de siste årene for hjelpe sine medlemmer til å handle mer bærekraftig, og et av grepene er et tettere samarbeid med Millum. Administrerende direktør i Nores, Pål Semb-Johansson, forteller hvilke tiltak de har igangsatt for å spre både engasjement og kunnskap ut til sine medlemmer.
Først og fremst handler det om at alle må ta klare og gode valg allerede i planleggingen av innkjøpene. Gjennom bruk av innkjøpsverktøyet Millum Procurement, som vi kaller Buy at Nores, kan alle våre medlemmer benytte seg av verktøy som hjelper både i planleggingen av innkjøp, utarbeidelse av menyer, samt gir bedre lageroversikt. For Nores er det viktig at våre medlemmer tenker på miljø og matsvinn ved innkjøp, tilberedning og servering av maten. Administrerende direktørPål Semb-Johansson
Samfunnsansvar for medlemmene
Nores har rundt 1.000 medlemsbedrifter på tvers av Norge og Sverige, så Semb-Johansson og administrasjonen tar ansvaret på alvor.
Det er veldig viktig at vi som innkjøpsorganisasjon aktivt arbeider for å spre kunnskap til våre medlemmer, og legger til rette for at det blir enklere for dem å drive mer bærekraftig. Gjennom samarbeid med Matvett og KuttMatsvinn2020 får medlemmene tilgang til verktøy som gjør deres jobb med å redusere matsvinnet enklere og mer synlig. Å være en del av et større fellesskap som jobber mot samme mål gjør det lettere å komme i gang med arbeidet i egen bedrift også.Pål Semb-Johansson
Hotel Continental knakk koden
Hotel Continental er medlem av Nores og holdes frem som et godt eksempel på hvordan kjøkkensjefen kan ta aktive valg for å redusere matsvinn. Kjøkkensjef Stig Drageide, forteller at før de tok i bruk Millum Procurement fullt ut, gikk mye mat til svinn.
Det var en del mat som endte i søppelkassen, både fra matproduksjon og fra tallerkenene til gjestene. Derfor følte vi at vi måtte foreta oss noe og løsningen ble en kombinasjon av fokus på innkjøp gjennom Millum Procurement og medlemskap i "Kutt Matsvinn 2020". Kjøkkensjef på restaurant Theatercafeeen, Hotel ContinentalStig Drageide
Resultatene av tiltakene kom raskt og var overraskende gode.
Nå har vi klart å redusere matsvinnet fra 135 gram pr. gjest til 100 gram pr. gjest, noe som tilsvarer 35 kg på 1.000 gjester. Det handler om å ta gode valg.Stig Drageide
Særlig er det muligheten til i detalj å beregne mengden ingredienser som behøves på ulike oppskrifter og menyer som gir effekt. Dette gjøres i en modul som kalles Menybank.
Det er et viktig verktøy. Der kan vi legge inn hvor mange porsjoner som skal tilberedes, få oversikt over allergener og få en kalkyle og handleliste ut fra dette. Det betyr at vi gjør langt mer nøyaktige innkjøp til hver enkelt rett. Til sammen utgjør dette store en stor reduksjon i både matsvinn- og i kostnader.Stig Drageide