Hopp til hovedinnhold

Gjør bærekraft til et konkurransefortrinn

Volumene i storhusholdningsbransjen er enorme og hvert år serveres det over 200 millioner lunsjmåltider i norske kantiner. Det er bransjens ansvar å flytte det fulle fokuset over på bærekraftige tiltak. Selv om interessen og viljen er stor i bransjen, er spørsmålet om det går raskt nok.

Av: Sofie Vatle 07.07.2023 14:06

DSC_1387

Vi merker en klar endring i fokuset hos våre kunder. Vi allokerer stadig mer ressurser til utvikling av løsninger som fremmer det grønne skiftet. Bærekraft og samfunnsansvar har blitt en av de viktigste parameterne i våre kunders bruk av Millum Procurement.

Bjørn Anskau

Daglig leder

Verktøyene må på plass

En grønnere innkjøpspolitikk i bedriften handler om å legge til rette for at brukerne skal kunne ta gode valg. For å muliggjøre disse må man ha de rette verktøyene, som Millum Procurement tilbyr.

Hos Millum er fokuset på at kundene skal kunne redusere sitt matsvinn og kutte unødvendig transport gjennom bedre innkjøpsrutiner. Millum Procurement gir mer kontroll over innkjøpene og mer fokus på å redusere eget klimaavtrykk. Verktøyene gir innkjøperne innsikt til å ta avgjørelser som tjener både bedriften og miljøet ved å unngå feilbestillinger og unødvendig transport.

Vi arbeider hele tiden med å gi aktørene verktøyene de trenger for å ta bedre valg. Vi må vise at bærekraft og mindre matsvinn kan gi en økonomisk gevinst, noe som ofte er nøkkelen til nye satsinger.

Viktig med eksterne tanker

Hos Millum har fokuset alltid vært på å utvikle en best mulig innkjøpsportal med funksjon som etterspørres av kundene. Derfor har Millum lett etter samarbeidspartnere med spisskompetanse på samfunnsansvar. Valget falt på Factlines, PlatefulRISE og Klimato.

Gjennom samarbeidet med Factlines hjelper Millum-leverandører med å dokumentere matens reise fra jord til bord.  Dette gir aktørene i verdikjeden en mulighet til å vise sitt etikk- og samfunnsansvar ovenfor sine samarbeidspartnere.

Gjennom samarbeidet med Plateful tilgjengeliggjøres fullgode råvarer fra kjente grossister og produsenter som av ulike årsaker ikke kan selges i vanlige kanaler. Kundene kan velge disse i sin innkjøpsløsning, for dermed å hindre matsvinn. 

Sammen med RISE og Klimato har Millum utviklet en modul for å beregne klimaavtrykk på retter og menyer, slik at deres kunder skal vite hva slags avtrykk det de planlegger å servere, vil ha.

Vi må tenke utenfor våre tradisjonelle businessmodeller om vi skal fortsette å være bransjeledende. Kravene fra kundene er tøffe, men sammen finner vi løsninger som bidrar til en grønnere innkjøpshverdag.

Profitt og bærekraft hånd i hånd

Som i alle andre bransjer styres avgjørelser både av profitt og samfunnstrender. Hos Millum har man lenge merket en dreining mot en grønnere innkjøpshverdag.

Det er åpenbart at bærekraftstiltak som gir utslag på topp- og bunnlinjen er enklere å gjennomføre. Vi vet at våre kunder både er opptatt av sunn drift og samfunnsansvar uten at det er noen motsetninger i det. Å strukturere alle innkjøp og bruke en innkjøpsportal sparer deg store summer, reduserer transportutslippene og gir en direkte påvirkning både på bunnlinjen og miljøet.

avslutter Bjørn