Hopp til hovedinnhold

Setter fokus på samfunnsansvar

Bærekraft og samfunnsansvar er de store buzz-ordene i 2019. Teknologiselskapet Millum har sammen med sitt datterselskap Matinfo satt seg høye mål for å bidra i kampen mot klimaendringene. Målet er å bidra til å utgjøre en positiv forskjell og skape langsiktige verdier for mennesker og miljø - i egen bedrift så vel som via bedriftene vi samarbeider med.

Av: Sofie Vatle 04.12.2019 14:49

fn

Å omstille både bedriften og bransjen for en mer langsiktig og bærekraftig tankegang er ikke gjort over natten. Millum har det siste året arbeidet frem både interne og eksterne målsetninger.

Først ut var medlemskapet i FN Global Compact i 2018.

Som et ledd i strategien for samfunnsansvar og bærekraft meldte Millum seg inn i FNs Global Compact. Dette forumet representerer allerede mange ulike bransjer i Norge, og vi ser flere fordeler ved å være tilstede her. Gjennom deltakelsen ønsker vi å demonstrere vårt engasjement, og å nyte godt av kompetansen som finnes i nettverket.

Bjørn Anskau

Daglig leder

Millums ambisjon når det gjelder samfunnsansvar og bærekraft er ikke begrenset til å ta ansvar i eget hus. Bærekraftsmål nummer ni, som omhandler innovasjon og infrastruktur, blir sentralt.

Mange av deltakerne i Global Compact er små og mellomstore bedrifter som oss. Vår strategi fremover stiller selvsagt krav til oss internt, men vi ser at der vi kan ha størst effekt er ute hos våre kunder. Lykkes vi med å utvikle løsninger og tjenester som forenkler våre kunders arbeid med bærekraftsmålene de selv har valgt ut, vil effekten av tiltakene øke i takt med hvor mange som tar i bruk løsningene.

Offensiv på flere fronter

For Millum handler det om å finne gode samarbeidspartnere som jobber mot samme mål som oss. Derfor er vi veldig fornøyde med vårt samarbeid med Factlines, RISE og Klimato. Disse samarbeidene viser at vi ser mot både kjøpersiden og leverandørsiden. Med Factlines arbeider vi for å ansvarliggjøre leverandørene og hjelpe de å formidle samfunnsansvar direkte til sine kunder. Sammen med RISE og Klimato har vi utviklet en modul som gjør det mulig for kunder på innkjøpssiden å bergene klimaavtrykket på retter og menyer.

Det er spennende å se hva vi kan få til i samarbeid med dedikerte og dyktige samarbeidspartnere. Vi tror at vi må ta til oss nye tanker om vi skal klare å drive storhusholdningsbransjen mot en mer bærekraftig fremtid.

Endringer kan skje når de største er med

De siste årene har det skjedd en endring i bevisstheten hos innkjøper, leverandør og forbruker når det kommer til hvilke krav vi stiller til maten vi spiser. Skal det utgjøre en forskjell for planeten er man nødt til å få med de store aktørene i bransjen. Derfor har Millum tatt iniativ i samarbeid med Matprisen om å inkludere storhusholdningsbransjen i diskusjonen. Gjennom vårt sponsorat av Matprisen har vi fått opprettet en ny pris, "Årets storkjøkken" som retter seg inn mot de store entitene i bransjen.

Skal vi få med alle på et grønt skifte, må forbrukerne stille krav og utfordre de store aktørene innen mat og drikke. Store ord og gode holdninger har ingen nytte hvis man ikke følger opp med konkrete handlinger. Derfor er det viktig at det grønne skiftet kommer lengre enn nisjerestauranter i hovedstaden.

Smarte løsninger sammen med Plateful

Millum er med på å levere teknologien bak Plateful. Gjennom dette tiltaket hjelper vi til med å formidle overskuddsmat fra produsenter og direkte til kjøkkensjefene.

Dette er virkelig et positivt tiltak vi er stolte av å være med på. Plateful knytter sammen produsenter og kjøpere, slik at store mengder overskuddsmat ikke kastes. Plateful er allerede inne i Millum Procurement og jeg tror og håper vi får se mer av slike tiltak i tiden fremover.