Hopp til hovedinnhold

Millum tar ansvar i leverandørkjeden

Millum gjennomførte også i 2020 en bærekraftundersøkelse blant sine leverandører som del av både et ønske om og en forpliktelse til å arbeide for gode arbeids- og miljøforhold. Dette er tredje gang Millum gjennomfører denne undersøkelsen blant leverandørene.

Av: Sofie Vatle 16.03.2021 07:23

shutterstock_779956477

Undersøkelsen er en del av vårt bærekraftarbeid, hvor vi setter fokus på våre leverandører og deres leverandørkjede, for å sørge for at vi kan drive Millum og formidle bedriftens produkter uten brudd på etiske retningslinjer. 

Videre arbeid

Millum skal nå jobbe videre for at det gjøres tiltak rundt etiske retningslinjer hos tjenesteleverandørene. Deres resultater er ikke like gode som hos leverandører av fysiske produkter, men er like viktige. Vi må også fremme viktigheten av at leverandørene har etiske retningslinjer som er minst like omfattende som kravene i FNs Global Compact og tilsvarende ILO-konvensjoner.

Bytte av leverandører og underleverandører skjer, og det gjør at kontroll og oversikt over enhver leverandørkjede er ferskvare. Når alle står samlet for å bidra til at retningslinjer overholdes, da har vi et godt utgangspunkt.

Tiril Z. Bliksmark

Markedssjef og bærekraftsansvarlig

Kartlegging støtter forbedring og dialog

Millum har kartlagt sine leverandører ved å bruke Factlines* sitt standard egenrapporteringsskjema for bærekraftig handel. Skjemaet er basert på de ti prinsippene i FNs Global Compact og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv. Formålet med undersøkelsen er å støtte arbeidet med utvikling og forbedring av Millum sine leverandørsamarbeider. Skjemaet er det samme som mange av de største aktørene på innkjøpssiden i storhusholdningsbransjen benytter til egenrapportering for sine leverandører.

Poengsystem i undersøkelsen

Hvert spørsmål er predefinert med en gitt score, basert på viktigheten av spørsmålet og leverandørenes svar. Maksimum score for denne undersøkelsen samlet er 575 (100 %). Denne gangen ble det 323 (56 %) poeng. Dette er lavt, og viser at det er mer å jobbe med hos flere av våre leverandører. Det som trekker ned er blant annet at ikke alle har en egen rapporteringsrutine for bærekraft på plass, de mangler rutiner for oppfølging og/eller oppfølging av produksjonssted de siste 12 måneder.

Resultater fra undersøkelsen

  • 94 % av våre leverandører har svart på undersøkelsen. Dette er en økning fra de to foregående årene.
  • De fleste har både en bærekraftstrategi og etiske retningslinjer på plass. En god del av leverandørene som gjør innkjøp fra andre, kjøper fra underleverandører med egenproduksjon. Dette er bra da det minsker antall ledd i kjeden.
  • Leverandørene har system og rutiner på plass for oppfølging av leverandørkjeden. Samtidig kan de bli bedre på å følge opp rutinene i egne kjeder da det er relativt få som har fulgt opp sine egne leverandører de siste 12 månedene.
  • I Millums leverandørkjede er det få land med høy risiko for brudd på menneske- og arbeidsrettigheter. De fleste har et styringssystem for HMS, har kvalitetsstyringssystem – og noen har miljøstyringssystem og system for samfunnsansvar.

Vi er glade for at bransjen står så samlet om forpliktelsene til gode arbeids- og miljøforhold, og at de fleste har system og rutiner for å følge opp sin egen leverandørkjede. Dette er i tråd med Millum sitt fokus. 

* Factlines er et norsk selskap som er spesialisert på ansvarlig leverandørstyring og kartlegging av leverandørkjeder. Selskapet ble stiftet som respons på norske myndigheters ambisjon om å styrke bærekraft og samfunnsansvar i innkjøp. De har utviklet en programvare for nettopp undersøkelser til leverandører.