Millum

Innhold

Dette skal du kreve av ditt digitale innkjøpssystem

Skal din bedrift ha maksimalt utbytte av et digitalt innkjøpssystem, må det gi deg følgende fordeler: bedre kontroll, forenklede prosesser og økt lønnsomhet.

Av: Morten Sandvold Schee 16.04.2018 13:38

magnus

– Fremtiden er digital. Innføring av et digitalt innkjøpssystem er en klok og lønnsom investering. Du vil oppleve mye større kontroll og forutsigbarhet over utgifter og tidsbruken blant de ansatte, forteller Magnus Andersson. Han er daglig leder i Icio AB; og Millums svenske salgsagent.

I over 15 år har Millum i samarbeid med sine kunder jobbet for å skape en enklere handel mellom kjøper og selger i storhusholdningsbransjen. I dag brukes Millums systemer av mer enn 10.000 brukere i en rekke store, strukturerte hotell- og restaurantkjeder som Nordic Choice Hotels, Nores og Compass Group.

– Vi har solid erfaring fra storhusholdningsbransjen og mye kunnskap om behovene til innkjøperne og leverandørene. Våre løsninger er teknisk sterke og av høy kvalitet. Det gir en stor fleksibilitet for en innkjøpsorganisasjon. Samtidig vet vi hvor viktig det er å gjøre det så enkelt som mulig for våre brukere, sier Magnus Andersson.

Så hvilke krav skal man stille til ett nytt digitalt innkjøpsverktøy? Vi ba Magnus liste opp de tre viktigste punktene.

Kontroll over all handel

Med et digitalt innkjøpssystem har selskaper mye bedre kontroll og oversikt over hva som kjøpes, hvilke avtaler som skal brukes og hvor man finner utgiftene. Med et digitalt system reduseres kostnadene gjennom økt transparens og bedre kostnadskontroll.

– For en innkjøper handler det om å redusere kjøp utenfor eksisterende avtaler og styrke forholdet med leverandører for å oppnå den beste prisen. Med et godt digitalt innkjøpssystem kan du tette handelslekkasjene og få bedre kontroll uten å bruke tid på å søke og lese rapporter, forteller Magnus.

Forenklede prosesser

Fremtiden for innkjøp er p2p, purchase to pay. Alle innkjøp samlet på ett sted i én tjeneste. Som innkjøper skal du kunne foreta alt fra bestilling til betaling uten omveier. Enkelt og smidig. Du skal heller ikke bruke tid på å undersøke hvilke av dine leverandører som tilbyr de forskjellige varene. Alle dine avtaler skal være en del av ditt innkjøpsverktøy.

– Dette er også veldig bra for leverandøren. I vår portal visualiserer vi produktene for leverandørene. Det øker lojaliteten og minsker sjansen for handel utenfor avtale, sier Magnus.

Økt lønnsomhet

Med større kontroll og enklere prosesser kan både ledelse og medarbeidere ta bedre beslutninger som vil øke lønnsomheten både på bunn- og topplinjen. Med rett innkjøpssystem kan man bedre styre og redusere de administrative kostnadene gjennom prosessautomatisering og optimalisering, slik at alle ansatte kan bidra til å spare penger for selskapet.

– Det kan høres selvfølgelig ut, men det krever at alle bitene faller på plass. Når hele selskapet er klar for å ta de riktige avgjørelsene, vil man raskt se besparelser på bunnlinjen, avslutter Magnus Andersson.