Hopp til hovedinnhold

Dette skal du kreve av ditt digitale innkjøpssystem

Skal din bedrift ha maksimalt utbytte av et digitalt innkjøpssystem, må det gi deg fordelene bedre kontroll, forenklede prosesser og økt lønnsomhet.

Av: Sofie Vatle 16.04.2018 13:38

shutterstock_306280361

Innføring av et digitalt innkjøpssystem er en klok, lønnsom og fremtidsrettet investering, som gir større kontroll og forutsigbarhet over utgifter og tidsbruk blant de ansatte.

Millum har i samarbeid med sine kunder jobbet i over 15 år for å skape en enklere handel mellom kjøper og selger i storhusholdningsbransjen. I dag brukes Millums systemer av mer enn 10.000 brukere i en rekke store, strukturerte hotell- og restaurantkjeder som Nordic Choice Hotels, Nores og Compass Group.

Det gir en solid erfaring fra storhusholdningsbransjen, og mye kunnskap om behovene til innkjøpere og leverandører. Løsningene er teknisk sterke, av høy kvalitet og gir en stor fleksibilitet for en innkjøpsorganisasjon. Samtidig er det viktig å gjøre systemene så enkle som mulig for brukere.

Så hvilke krav skal man stille til ett nytt digitalt innkjøpsverktøy? Her er de tre viktigste punktene.

Kontroll over all handel

Med et digitalt innkjøpssystem har selskaper mye bedre kontroll og oversikt over hva som kjøpes, hvilke avtaler som skal brukes og hvor man finner utgiftene. Med et digitalt system reduseres kostnadene gjennom økt transparens og bedre kostnadskontroll.

For en innkjøper handler det om å redusere kjøp utenfor eksisterende avtaler og styrke forholdet med leverandører for å oppnå den beste prisen. Med et godt digitalt innkjøpssystem kan du tette handelslekkasjene og få bedre kontroll uten å bruke tid på å søke og lese rapporter.

Forenklede prosesser

Fremtiden for innkjøp er p2p, purchase to pay. Alle innkjøp samlet på ett sted i én tjeneste. Som innkjøper skal du kunne foreta alt fra bestilling til betaling uten omveier. Enkelt og smidig. Du skal heller ikke bruke tid på å undersøke hvilke av dine leverandører som tilbyr de forskjellige varene. Alle dine avtaler skal være en del av ditt innkjøpsverktøy. I innkjøpsportalen visualiseres også produktene for leverandørene. Det øker lojaliteten og minsker sjansen for handel utenfor avtale.

Økt lønnsomhet

Med større kontroll og enklere prosesser kan både ledelse og medarbeidere ta bedre beslutninger som vil øke lønnsomheten både på bunn- og topplinjen. Med rett innkjøpssystem kan man bedre styre og redusere de administrative kostnadene gjennom prosessautomatisering og optimalisering, slik at alle ansatte kan bidra til å spare penger for selskapet. Dette kan høres selvfølgelig ut, men det krever at alle bitene faller på plass. Når hele selskapet er klar for å ta de riktige avgjørelsene, vil man raskt se besparelser på bunnlinjen.