Hopp til hovedinnhold

Tar miljøkampen til storhusholdningsbransjen

Klimautslipp fra matproduksjon er en vesentlig faktor til de klimaendringene man ser i dagens samfunn. Derfor har Millum AS inngått partnerskap med gründerbedriften IntoLife for å benytte seg av deres teknologi for å gi verdifull innsikt til sine kunder.

Av: Morten Sandvold Schee 28.07.2017 10:07

bærekraft

Gjennom samarbeidet får alle Millum sine kunder tilgang til en oversikt over hva de forskjellige rettene deres bidrar med av karbonavtrykk og muligheten til å lære mer om hvordan de kan redusere bedriftens klimautslipp.

– Dette er en svært viktig og god avtale for oss. Vi er opptatt av å bidra til å stoppe den negative utviklingen vi nå ser på klimaet og da starter jobben allerede ved tilberedning av mat. Karbonavtrykk er noe som virkelig er i vinden både hos forbrukeren og i storhusholdningsbransjen, derfor skal vi være i førersetet ved å tilby dette til våre kunder, forteller styreleder i Millum, Knut Øksby.

Avtalen ble inngått i starten av 2017, men samtalene har foregått over en lang tid.

– Vi hadde med oss Will Nicholson fra IntoLife på SMAK2017 (bransjemesse) tidligere i år og mottakelsen i bransjen var veldig god. Vi har fått med oss noen kunder som vil være føre var, og vi tror de andre også vil henge seg på. Dette er en av de viktigste faktorene i vår bransje i årene fremover, slår Knut fast.

Innkjøpsportalene vil nyte godt av samarbeidet

Millum er bindeleddet mellom kjøper og selger i storhusholdningsbransjen og vår markedsledende innkjøpsportal har i overkant av 10 000 brukere, alt fra kjøkkensjefer til vaktmestere på små og store hoteller landet rundt.

– Med en så stor kundemasse følger det mye ansvar og det ansvaret tar vi nå ved å ta med IntoLife på laget. Det vil utgjøre en stor forskjell når innkjøpssjefer og kjøkkensjefer nå får sitt karbonavtrykk tilgjengelig på alt de handler i portalen. Første steg mot å bedre vårt klima starter i det små. Hver og en som handler inn varer kan utgjøre en forskjell, forteller Øksby.

Tar man data fra Millum sine innkjøpssystemer og kombinerer de med data om karbonavtrykk fra IntoLife, kan man virkelig se hvor bedriften kan forbedre seg med tanke på å minske karbonfotavtrykket.

– Våre kunder vil som et resultat av dette samarbeidet ikke bare snakke om, men faktisk operasjonalisere sin miljøprofil gjennom Millum Procurement og tilhørende Menybank. Derfor er samarbeidet unikt, fordi det gir mulighet til å gå fra prat til handling veldig mye raskere enn for aktører som ikke benytter seg av Millum sin teknologi i dag, sier Knut Øksby.

Må handle før det er for sent

Produksjon av mat bidrar til mer enn 25% av de globale utslipp av drivhusgasser, i tillegg til økt nedbryting av vårt økosystem. Forskning viser at vi må snu opp-ned på hva vi spiser og hvordan vi produserer mat i dag til mer bærekraftige og sunnere alternativer.

– Gjennom samarbeidet med Millum oppstår det en mulighet til å kunne tilby verktøyet i storskala til størstedelen av Horeca-bransjen. Jeg tror virkelig at vi kan bidra til å gjøre hele bransjen mer bærekraftig, forteller Will i IntoLife.